Hukommelse og ADHD er modpoler. Har du ADHD, kan du helt sikkert genkende den påstand. Her får du et nemt værktøj til at lære at huske en smule bedre og træne din hukommelse.
Hukommelse som ADHD´er føles som en si. Alt løber lige igennem.
Det er som at tage en skovlfuld sand op i hænderne, og prøve at holde sandet i sine hænder. Men du opdager sikkert, at det siver ud mellem dine hænder. Lige meget hvordan du holder dine hænder, så siver sandet. Så kan du bruge nogle værktøjer og redskaber, som måske kan hjælpe dig til at holde på sandet, en spand og en skovl. Men uden værktøjerne er det nærmest umuligt at beholde al sandet i dine hænder.
Og sådan er det for os med ADHD. Vi vil virkelig gerne holde fast i de oplysninger (sandet) vi får, og beholde dem i hænderne (hjernen) men det er fysisk umuligt at holde fast på sandet, så derfor siver alle oplysninger ud af vores hjerner. Det er her en af de største udfordringer for de fleste med ADHD.
Hukommelse, struktur og koncentration for ADHD
Korttidshukommelsen tager imod en masse informationer, hele tiden, som skal huskes. Det kan være en aftale, en besked om hvad du skal læse i skolen, et telefonnummer osv. Korttidshukommelsen sender besked til arbejdshukommelsen.
Arbejdshukommelsen hjælper med at holde fast i informationen, mens man laver opgaven, så som at skrive telefon nummer ned, eller åbne bogen og slå op på side 20. Man henter al sin viden, man skal bruge til at løse opgaven i arbejdshukommelsen, eksempelvis tag bogen frem, hvilken bog, huske at slå op på den bestemte side. Hvordan staver man til juletræ? Hvor ligger Afrika, hvordan lægger man to tal sammen?
Korttidshukommelse og arbejdshukommelse arbejder normalt i et fint samspil for at at udføre en opgave. Når man har ADHD, så arbejder de to hukommelser ikke optimalt sammen. For nogle arbejder de slet ikke sammen, og for andre arbejder de sammen i bestemte situationer.
Når man har ADHD og får en besked:”Tag din bluse på” Så registrerer din kortidshukommelse det, og skal nu sende beskeden om at tage den bluse på, over i arbejdshukommelsen, så mens man husker at tage sin bluse på, så tager man faktisk sin bluse på.
Det gør den så bare ikke, når man har ADHD. Ofte vil du se en person med ADHD forsøge at huske beskeden, og glemme at komme i gang med arbejdet. Og skifte fokus til noget helt andet.
Det er så frustrerende. Og voldsomt demotiverende ikke at kunne huske små beskeder og gøre dem.
Besked til en med ADHD
Derfor har børn med ADHD brug for hjælp til at få meget få instruktioner, og meget præcise beskrivelser af, hvad de skal gøre. “Tag den blå bluse på med de korte ærmer.”
Så når du bliver vildt frustreret over, at du ikke kan huske ting, eller at dit barn ikke gør, som du siger, så husk på, at vi ikke gør det med vilje. Vi vil rigtig gerne kunne det, det der med beskeder og rent faktisk gøre det.
Det er ikke pga. manglende intelligens, at vi har svært ved at huske. Det er de executive og kognitive funktioner, den er gal med. Vi har et helt andet styresystem i vores hoveder.
Mange gange får vi skæld ud eller afsender irriteres, hver gang vi ikke gør, som der bliver sagt, gæt hvad der så sker? Så daler vores selvværd med 100 i timen.
Det handler om at være støttende og meget tålmodig som pårørende, når man skal have ADHD børn til at gøre det, man gerne vil have dem til. Så de også får følelsen af og oplever at komme i mål med det, de nu blev bedt om. Og dermed bedre selvværd på den lange bane.
Er du ung eller voksen med ADHD, så handler det om at finde coping strategier for at huske, det du lige har fået besked på, eller du har givet dig selv som opgave.
Du kan se et eksempel i videoen på, hvordan jeg nogle gange løser det ikke at kunne huske og konstant glemme ting. Det virker selvfølgelig ikke altid, men for det meste. Prøv det! Det kan være ret sjovt.
Kunne du lide artiklen og videoen, så del den gerne med andre der kan få glæde af den.
Mega kram til dig!
Kilde
Specialpædagoisk vejleder Helle Overballe Mogensen
Skriv et svar